SPECIFIEKE KLACHTEN

NEKKLACHTEN

Veel voorkomende aandoeningen zijn: stijve nek- en schouderspieren, whiplash, spierknopen, artrose en nekhernia.  Een chiropractische behandeling kan veel nekklachten uitkomst bieden.

Welke nekklachten zijn er?

De meest voorkomende nekklachten zijn een zeurende pijn en stijfheid in de nek en schouderregio.  Nekpijn komt doorgaans geleidelijk opzetten als gevolg van verkrampte spieren in nek en schouders.  Ook hoofdpijn komt er vaak bij voor.  Soms komt de nekpijn plotseling opzetten als gevolg van een verkeerde beweging of een ongeluk.

Andere mogelijke klachten die met nekaandoeningen kunnen samenhangen zijn:

• Duizeligheid en/of oorsuizen;

• Concentratiestoornissen;

• Uitstralende pijn naar één of beide armen;

• Krachteloos of moe gevoel in schouders of armen;

• Tintelingen in handen of vingers.

Waardoor ontstaat nekpijn?

Nekpijn kan verschillende oorzaken hebben.  De meest voorkomende zijn:

1. Geleidelijke oorzaken:

• Weinig afwisseling in de houding (zoals bij bureauwerk)

• Weinig afwisseling/veel herhaling in beweging (bij monotoon werk).

• Verkeerde of eenzijdige belasting (zoals een zware tas over één schouder).

• De natuurlijke veroudering van het kraakbeen in de nek (ook wel artrose, slijtage of degeneratie genoemd).

• Spanning en stress.

• Kou en tocht.

2. Plotselinge oorzaken:

• Een (verkeers)ongeluk kan een whiplash veroorzaken.

• De nekspieren kunnen plotseling verkrampen door een verkeerde beweging of verdraaiing, door een verkeerde slaaphouding of door een infectie aan oor- of luchtwegen.

Hoe behandelt de chiropractor nekpijn?

Diagnose:

Allereerst stelt de chiropractor vragen over uw nekpijn en over uw algemene gezondheidstoestand.  De pijn kan namelijk samenhangen met andere gezondheidsklachten.  Daarna volgt een grondig lichamelijk onderzoek.  De chiropractor maakt daarbij gebruik van verschillende medische methoden.  Soms zijn röntgenfoto’s noodzakelijk, hiervoor wordt u doorverwezen.

Behandeling:

Elke soort nekpijn vraagt weer om een andere behandeling.  De chiropractor beschikt over tal van technieken om de klachten aan te pakken.  Het toepassen van druktechnieken op de nekwervels staat centraal in de behandeling.  Deze druktechnieken hebben als doel blokkades en storingen op te heffen en soepelheid te herstellen.

Meestal is een dergelijke behandeling niet pijnlijk, maar als dat wel het geval is zal de chiropractor u dat vooraf laten weten.

Naast het behandelen met druktechnieken maken adviezen over goede houding deel uit van de behandeling van nekpijn.  Daarnaast is het mogelijk dat u oefeningen voorgeschreven krijgt.  Uw inzet kan in belangrijke mate bijdragen aan de genezing.

Preventie

Wat kunt u zelf doen aan uw nekpijn?

Heeft u last van uw nek, dan is het raadzaam om daar snel iets aan te doen.  Hoe sneller de klachten aangepakt worden, hoe groter de kans dat ze geheel verholpen kunnen worden.  Nekpijn komt vaak voort uit verkeerde houding en bewegingen van de nek.  Een goede werkhouding, een goed bed en een goede manier van bewegen kunnen nekpijn voorkomen.

Enkele tips:

• Zorg dat u niet met uw armen op het bureau leunt tijdens het lezen.

• Slaap op uw rug of zij, niet op uw buik.

• Een op de juiste hoogte afgestelde hoofdsteun in de auto kan whiplashklachten geheel of gedeeltelijk voorkomen.